Het minst verstandige dat je kunt antwoorden op het moment dat je aan het eind van een sollicitatiegesprek gevraagd wordt of je zelf nog vragen hebt, is “Nee, alle vragen die ik had zijn gedurende het gesprek al beantwoord”. Het vragenrondje vanuit jouw kant is een uitgelezen mogelijkheid om nog meer van jezelf te laten zien. Maar welke vragen kun je stellen op het moment dat de vragen die je zelf had écht al beantwoord zijn gedurende het sollicitatiegesprek?
Vragen over de vacature
Het vragenrondje is een goede manier om voor een eventueel volgend gesprek alvast waardevolle informatie te vergaren, en ook om zelf beter in te kunnen schatten of de vacature bij je past.
Dit kan betrekking hebben op de inhoud van de vacature zelf, maar ook
Vacaturevragen die je kunt stellen tijdens je sollicitatiegesprek
- Wanneer vinden jullie zelf dat de werving succesvol is geweest?
- Wat vinden jullie de belangrijkste eigenschap/wat heb je écht nodig om succesvol te zijn in deze functie?
- Hoe past deze vacature binnen het team?
- Hoe is de vacature ontstaan?
- Wat zijn logische vervolgstappen of doorgroeimogelijkheden vanuit deze functie?
- Hoe ziet een typische werkdag eruit?
- Wat vinden jullie het belangrijkst dat er als eerste opgepakt wordt nadat de vacature vervuld is?
- Waarop beoordelen jullie het succes in deze vacature/wat worden KPIs?
Vragen over de organisatie en bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is minstens zo belangrijk als de inhoud van een vacature. Je kunt alle kanten op wat dit betreft; je kunt vragen naar de sfeer en het type persoon dat past binnen het bedrijf of de afdeling, je kunt vragen naar dingen die georganiseerd worden (zoals een kerstfeest, zomerse barbecue, crossfit of andere uitjes), maar je kunt ook meer informatie verzamelen over hoe zij zichzelf positioneren ten opzichte van de concurrentie of waar ze met het bedrijf heen willen. Zorg er bij het laatste voor dat je je goed inleest, zodat je niet alleen ‘oke’ kunt antwoorden op hun reactie maar hier een inhoudelijk gesprek over kunt voeren. Dit is een goede manier om je kennis en toegevoegde waarde aan het einde van het sollicitatiegesprek nog eens te onderstrepen.
- Wat zijn jullie richtlijnen omtrent thuiswerken en werktijden?
- Wat zijn trainings- en opleidingsmogelijkheden?
- Wat vinden jullie zelf het leukst aan werken voor dit bedrijf?
- Wat voor type persoon past goed binnen dit bedrijf?
- Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
- Wat zijn de doelen van de organisatie?
- Wie zien jullie zelf als jullie grootste concurrent en hoe onderscheiden jullie je t.o.v. hen?
- Hoe ziet jullie ideale klant eruit?
Kennisgerelateerde vragen
Je kunt ook nog heel kritische of geïnformeerde vragen stellen waaruit jouw uitmuntende kennis over het vakgebied goed tot uiting komt. Denk hierbij aan vragen als:
- Jullie werken met softwarepakket X, waarom hebben jullie niet gekozen voor Y?
- Gezien de concurrentie, waarom zouden jullie je niet meer positioneren op X?
- Zetten jullie al in op [marktontwikkeling of ontwikkeling binnen je vakgebied]?
Vragen die je beter niet kunt stellen tijdens je sollicitatiegesprek
Goed, vragen stellen is dus belangrijk. Toch zijn er ook vragen die je beter niet kunt stellen tijdens je sollicitatiegesprek. Over het algemeen zijn dit vragen die je door middel van een goede voorbereiding had kunnen (of moeten) weten of waardoor je onzeker overkomt.
Zo zou ik bijvoorbeeld niet vragen hoe zij vinden dat je het gesprek hebt gedaan of hoe zij jouw kansen inschatten. Ook is dit vaak nog niet het moment om naar je salaris te vragen, of naar bonussen en andere vormen van beloning.